Bekijk profielpagina

Blinkz - Editie #15 | Over B2B Branding - KPN & XS4ALL

Revue
 
KPN maakte vorige week bekend om te stoppen met de afzonderlijke merken XS4ALL, Telfort en Yes. Een o
 

Blinkz

15 januari · Editie #15 · Bekijk online
Ik deel wekelijks lezenswaardige artikelen over onderwerpen als B2B marketing, communicatie & marketingtechnologie.

KPN maakte vorige week bekend om te stoppen met de afzonderlijke merken XS4ALL, Telfort en Yes. Een opmerkelijke stap naar mijn mening, ondanks dat KPN eerder al Hi als apart jongerenmerk schrapte.
Ik snap de versimpeling, de gedachte die wordt gevoed vanuit Excel en tot kostenbesparingen kan leiden. Ik heb bij verschillende organisaties gewerkt waar meerdere merken uiteindelijk in rook opgingen. Logisch als er geen toegevoegde waarde is, als er geen onderscheid is voor de klant en schaalgrootte inderdaad leidt tot effiency. Maar wat mij in het geval van KPN verbaast, is dat de merken die nu verdwijnen juist geen KPN merkuitstraling hebben. Telfort en vooral XS4ALL hebben een sterke plek in de markt met een duidelijk andere positionering. Een Volkswagen is immers ook geen Audi, Skoda of een SEAT.
Een aantal banen terug deed ik een opdracht bij XS4ALL. Ik was onder de indruk van de betrokkenheid van het personeel, de drive, de mentaliteit om de klant de best mogelijke service te bieden.
De reacties die het (beoogde?) verdwijnen van de merknaam oproept, zijn tekenend. Het kan mijn informatiebubbel zijn, maar het merendeel van de artikelen die ik lees over dit onderwerp, zijn kritisch. En ja, natuurlijk, het is nú een gespreksonderwerp (dus ook in deze nieuwsbrief) en volgende week staat er weer een ander onderwerp in de belangstelling van Online Nederland. Maar zou daar ook een online petitie voor worden opgestart?
Uit het aanbod artikelen over dit onderwerp deel ik de column van Rupert Parker Brady - Je suis XS4ALL.

[column] Je suis XS4ALL | MarketingTribune Food en Retail
Quote
“Authentic brands don’t emerge from marketing cubicles or advertising agencies. They emanate from everything the company does…” 
― Howard Schultz, Pour Your Heart Into It: How Starbucks Built a Company One Cup at a Time
Meer interessant leesvoer over B2B Branding
Why B2B is finally investing in brand | ChartMogul
Contact
Broekman Marketing Advies - contactgegevens
Hoe vond je deze editie?
Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Lode Broekman met Revue.
Nederland